Za co odpowiada moduł komfortu w samochodzie?

Rozwój technologiczny jest nieustannie zauważany w wielu obszarach życia. Jednym z nim jest jazda samochodem.
Spis treści
Moduł komfortu co to jest?
Co to jest moduł komfortu? Najprościej rzecz ujmując, jest to urządzenie elektronicznie, które odpowiada za poprawę jakości oraz wygodę jazdy zarówno kierowcy, jak i pasażerów. Urządzenie to kieruje pracą wielu układów, w zależności od marki oraz rocznika pojazdu, liczba układów może być różna. Za co odpowiada moduł komfortu? Do listy kontrolowanych podzespołów można zaliczyć m.in. klimatyzację, elektryczne szyby, oświetlenie kabiny, centralny zamek, alarm, elektryczne lusterka, podgrzewane fotele, czujnik deszczu czy szyberdach. Uściślając co to jest moduł komfortu, należy dodać, że to urządzenie, które współpracuje z magistralami przesyłu informacji. Dokładnie są to trzy rodzaje magistrali: LIN (z angielskiego Local Interconnect Network) stosowaną powszechnie w niedalekiej przeszłości, CAN (z angielskiego Controller Area Network) obecnie stosowaną powszechnie, oraz MOST (z angielskiego Media Oriented System Transport) która dzięki najszybszemu przesyłowi danych umożliwia łączenie systemów informatycznych z multimedialnymi.

Moduł komfortu, w zależności od modelu auta i producenta, może posiadać różne lokalizacje. Przeważnie zlokalizowany jest pod fotelem kierowcy, pod jego nogami, w skrzynkach, znajdujących się w podłodze lub w okolicy wewnętrznej skrzynki bezpieczników. Jako ciekawostkę warto dodać, że sformułowanie moduł komfortu jest stosowane wyłącznie w przypadku samochodów należących do grupy VAG (Volkswagen Auto Group).
Uszkodzony moduł komfortu objawy
Uszkodzenia modułu komfortu dotyczą wadliwego działania jednego lub kilku systemów. Objawami usterki modułu będą na przykład brak oświetlenia wewnątrz samochodu, niedziałający zamek centralny lub szyby, czy też problemy z klimatyzacją. Nieprawidłowe działania będą miały związek z elektroniką, przez co można obserwować tylko chwilowe problemy, powtarzające się jednak w czasie. W zależności od tego, które urządzenie przestało funkcjonować, źródła problemu poszukuje się albo w węźle master (w przypadku awarii kilku urządzeń), albo w utracie zasilania magistralą. Usterki mają również związek z długotrwałą przerwą w dostawie energii elektrycznej (zbyt długo odpięty akumulator), bądź też w przypadku występowania wilgoci. Podstawowym narzędziem diagnostycznym jest interfejs, który umożliwia odczytanie błędów. Należy skontrolować bezpieczniki, a także dokonać pomiaru napięcia na wtyczce zasilającej moduł.
Jak zresetować moduł komfortu?
W przypadku, gdy podpięcie interfejsu diagnostycznego nie dało oczekiwanego rezultatu, można spróbować ręcznie zresetować moduł komfortu. Polega on na odpięciu i ponownym podłączeniu złącza zasilającego moduł, bądź a odłączeniu na kilka minut ujemnego bieguna akumulatora.
Jeżeli żadna z powyższych metod nie zadziałała, może być konieczna wymiana modułu komfortu na nowy. Należy wówczas pamiętać o konieczności zgodności numeru fabrycznego oraz ponownym zakodowaniu nowego modułu komfortu.