Co to jest zawór EGR?

Zawór EGR to powszechne urządzenie stosowane w samochodach od nawet kilkunastu lat, którego stosowanie zostało wymuszone przez europejskie normy ograniczające emisję spalin przez samochody osobowe. Jakie jednakże jest jego działanie i jaką dokładnie rolę spełnia? O zasadach działania zaworu EGR, sposobach jego eksploatacji oraz zaletach i mankamentach przeczytasz w poniższym artykule.
Spis treści
Co to jest zawór EGR?
Zawór EGR jest jedną ze składowych części układu recyrkulacji spalin, którego zadaniem jest ograniczenie emisji spalin za pomocą dostarczania części spalin do układu dolotowego silnika co z kolei przekłada się na obniżenie tlenu i osiągnięcie pożądanego efektu w postaci bardziej ekologicznej eksploatacji samochodu. Działanie zaworu EGR jest prostym procesem, który umożliwia obniżenie zawartości tlenu w powietrzu docierającym bezpośrednio do cylindrów silnika. Przekłada się to na obniżenie jakości procesu spalania w wyniku czego silnik spalinowy będzie charakteryzował się mniejszą mocą niż w przypadku braku obecności omawianego zaworu EGR.
Zawór EGR – objawy uszkodzenia
Wielu kierowców po latach użytkowania samochodów (szczególnie z silnikami wysokoprężnymi) narzeka na spadek mocy swoich pojazdów. Pojazd sprawia wrażenie niedynamicznego
i powoli nabierającego prędkość nawet na wysokich obrotach oraz charakteryzuje się opóźnioną reakcją na gaz. Częstą przyczyną wspomnianych objawów jest zapchany lub uszkodzony zawór EGR, który posiada niespalone resztki tzw. nagaru gromadzącego się wewnątrz omawianej części.

Najczęstszą przyczyną pojawienia się wcześniej wspomnianego nagaru jest nieprawidłowe użytkowanie samochodu w postaci niewystarczająco dynamicznej jazdy lub użytkowania samochodu wyłącznie w ruchu miejskim, podczas którego silnik nie ma warunków, aby wypalić go z komory EGR. Po zidentyfikowaniu zapchania lub uszkodzenia zaworu powinniśmy zrealizować naprawę lub wymianę części.
Naprawa uszkodzonego zaworu EGR
Sposobów na usunięcie usterek zaworu EGR jest bardzo dużo. W wyniku nagromadzenia się nagaru lub uszkodzenia działania zaworu właściciel pojazdu może zdecydować się na następujące kroki:
– wymiana zaworu EGR: jest to zdecydowanie jeden z najbezpieczniejszych sposobów naprawy wspomnianej wyżej usterki. Przede wszystkim zachowujemy oryginalny stan silnika, nie ingerujemy w jego mechanikę i działamy zgodnie z prawem (zgodnie z normami emisji spalin)
– czyszczenie zaworu EGR: wiele kierowców, którzy potrafią zidentyfikować objawy zapchanego lub uszkodzonego zaworu EGR zadaje pytanie: „jak wyczyścić zawór EGR?”. Niestety nie da się odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie, ponieważ każdy pojazd posiada odmienną budowę silnika. W jednym samochodzie wyjęcie zaworu i wyczyszczenie go będzie banalne, jednakże samochody o skomplikowanej charakterystyce silnika (np. BMW) wymagają wcześniejszego rozmontowywania wielu jego elementów przed wyczyszczeniem samego zaworu.
– zaślepienie zaworu EGR: jest to celowe zamknięcie układu recyrkulacji spalin, które nie ogranicza dostarczania tlenu do cylindrów silnika przez co samochód charakteryzuje się wyraźnie odczuwalną dynamiką po tym zabiegu. Niestety sposób ten jest ingerencją w rozwiązania konstrukcyjne auta i niezgodny z prawem przez co możemy mieć problem podczas przeglądu technicznego swoje pojazdu.
– usunięcie zaworu EGR: jest to całkowite wyciągnięcie elementu z układu silnika i zastąpienie go dalszym przelotem. Zabieg ten może wpływać na błędne odczyty komputera silnikowego przez co niezbędna może być ingerencja w oprogramowanie samochodu w taki sposób, aby nie wyświetlał on błędów. Podobnie jak zaślepienie jest to jednak zabieg niedozwolony w prawie.
– elektroniczne wyłączenie zaworu EGR: jest to kompletna dezaktywacja działania zaworu dostępna wyłącznie wtedy, gdy jest on sterowany elektronicznie w danym pojeździe.
Jak widać, zawór EGR stanowi dla wielu kierowców zagadkę, bowiem stoi za nim wiele niewyjaśnionych kwestii. W kontekście jego eksploatacji warto obserwować swój pojazd i być wyczulonym na objawy nieprawidłowego działania jeżeli posiada on takowy zawór. Mimo wszystko, kierowcy nie powinni się obawiać jego usterek, ponieważ niniejszy artykuł wskazuje wiele sposobów na doprowadzenie swojego pojazdu do stanu używalności w szybki i sprawny sposób.